Eindelijk uit de drukte! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Eindelijk uit de drukte! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Eindelijk uit de drukte!

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

10 Februari 2008 | Nepal, Kathmandu

10-02-2008 20:00u

Er zijn weer een paar dagen voorbij sinds mijn laatste berichtje en inmiddels zijn we vandaag zelfs de grens overgegaan naar Nepal.

Ik zal maar beginnen waar ik de vorige keer gestopt ben, Agra, India;

06-02-08 Agra;
Vandaag zijn we met een taxi eerst naar het Agra fort gegaan. Het fort was erg mooi. Gemaakt uit rood zandsteen en marmer.

Vervolgens naar de Taj Mahal. Hier heb ik de hele vakantie naar uitgekeken en het viel ook niet tegen. Ook al is de entreeprijs belachelijk (750 RS = 15 euro p/p) en kregen we niet eens 50 RS korting voor het bezoeken van het fort op dezelfde dag ook al zou dat wel moeten (stelletje bureaucraten! :p). Toch zag de Taj er precies zo uit als ik gehoopt had.
De lange tuin voorin, zoals je altijd op tv ziet en het gigantische marmeren gebouw dat als graftombe en liefdessymbool gebouwd is. Echt prachtig!

De rest van de dag hebben we echt heel rustig gedaan. Soms ontbreekt het vakantiegevoel een beetje met al dat vroeg opstaan en reizen..

07-02 Agra;
De volgende dag hebben we een taxi genomen naar het vliegtuig van Delhi om naar Varanassi te vliegen. Het was nog even spannend of de vlucht wel zou gaan want de afgelopen dagen is het een zooitje op de luchthaven. Elke ochtend is er zoveel mist dat er veel vluchten uitvallen en er uren vertraging is. Een paar dagen terug stonden zelfs 8000 passagiers op de luchthaven te wachten op vluchten die allemaal niet gingen en hier werden ze pas uren later over geïnformeerd.

Maar gelukkig, onze vlucht had maar een half uurtje vertraging. In Varanasi hebben we een erg luxe hotel, het Radisson. Hier hebben we alleen de omgeving een beetje verkend en verder lekker rustig aan gedaan. De roomservice smaakte heerlijk!

08-02 Varanasi;
Vandaag hebben we echt het vakantiegevoel weer terug, door al dat rustig aan doen en de luxe van het hotel.
We hebben vandaag overdag een wandeltocht gemaakt voor de oude stad en langs de ghats.
Dat zijn trappen langs de heilige rivier de Ganges waar mensen van alles doen. Ze wassen zichzelf en hun buffels, doen de was, maar doen ook religieuze dingen. Elke Hindu moet een keer in zijn leven een bad nemen in de Ganges (een van de meest vervuilde rivieren van de wereld) en zelfs het water ervan drinken.
Ook worden hier crematies uitgevoerd. Je ziet mensen op een soort houten brancard door de stad gedragen worden en dan worden ze op een stapel hout verbrand aan de oever van de Ganges om vervolgens de as in de rivier te strooien.
Hindu's gaan speciaal naar Varanasi toe om dood te gaan. Als je in Varanasi sterft ga je direct naar het nirvana.
Daarnaast worden er ook allerlei ceremonies gehouden.
Het heeft in ieder geval een hoop mooie foto's opgeleverd.
De straten achter de ghats zijn zo smal dat je er alleen doorheen kunt lopen. Het is zo een doolhof dat er geen kaarten van zijn en je dus gegarandeerd de weg kwijt raakt. Na een half uur door het doolhof gelopen te hebben kwamen we bij een grote straat waar we gelukkig een tuktuk konden nemen naar het hotel :)

09-02 Varanasi;
Vandaag zijn we met zonsopgang opgestaan om een met met een bootje over de Ganges te varen langs de Gahts. In de ochtend voeren veel pelgrims rituelen uit, dus dit is erg interessant.

De hele dag een beetje ontspannen en ook in de avond zijn we weer naar de ghats gegaan. Nu om een offerceremonie mee te maken en ook zelf kaarsjes te branden die in de rivier drijven. Echt een prachtig gezicht al die kaarsjes in het donker.

10-02 Varanasi (vandaag dus);
Vanochtend op tijd opgestaan want we gaan weer vliegen. We hebben een taxi geregeld om naar het vliegveld te gaan en die was netjes op tijd.
Ergens halverwege hoorden we een raar geluid uit de auto komen en ja hoor, de versnelling was kapot. Deze auto ging niet meer verder. Nu hadden we deze keer besloten om niet al ruim 2 uur van te voren op de luchthaven te gaan staan, dus meer dan een half uur vertraging konden we niet hebben!
Na flink aandringen hield onze chauffeur een andere taxi aan die hij betaalde en zo konden we toch nog op tijd op het vliegveld zijn.
Toen we de tickets boekten hoorden we dat Economy vol zat. We moesten verplicht Business Class boeken om met deze vlucht mee te kunnen. Het was niet zo extreem duurder dus dat hebben we maar gedaan.
Na de nodige formaliteiten (iedereen op de luchthaven zet wel ergens een stempel op) konden we het vliegtuig in.
Echt leuk dat we zo luxe zaten. In Economy waren het 6 stoelen op een rij en bij ons maar vier. Echt superveel ruimte :)
Daarnaast kregen we ook nog eens een welkomstdrankje en een complete maaltijd. Zo compleet dat die alweer weggehaald werd voor hij op was omdat we gingen landen (de vlucht was nog geen uurtje).
De landing was ook nog spannend trouwens. Omdat Nepal nogal bergachtig is licht het vliegveld in een valei tussen allemaal bergen. Je moet dus bijna een duikvlucht maken om te kunnen landen.

Vervolgens weer naar het hotel. Ook het Radisson, dus het vakantiegevoel is nog steeds goed :)

De mensen in Nepal zijn al een stuk minder opdringerig, de straten zijn veel schoner en het ziet eruit alsof alles goed geregeld is.
Mensen hebben minder geld voor een auto, dus er is ook een heel stuk minder verkeer, dat scheelt ook.
Wel grappig dat alle zakken chips in de supermarkt helemaal bol staan omdat we hier op 1500m hoogte zitten en de luchtdruk dus lager is.

We hebben een mountainflight geboekt, dus morgenochtend maken we een rondvlucht met een heel klein vliegtuigje over de Mount Everest. Als het goed is kunnen we ook het Base Camp zien, dus we hebben er zin in!
Ik heb zelfs nog bij een snackbar patat gegeten, dus ik voel me weer helemaal thuis :)

Groetjes uit het zonnige Nepal!!

Edwin en Dennis

Ps. Alle buikklachten zijn alweer over. We hebben de laatste dagen alleen bij McDonalds en de Pizza Hut gegeten, op wat roomservice na. Kennelijk kunnen we toch beter tegen westers eten ;)

• 10 Februari 2008 - 16:36

Ali:

Hé super ,jongens wat een reis en wat een belevenissen, Inmiddels is hier ook de zon gaan schijnen gisteren mooi weer en vandaag ook 12-13 graden.
    Geniet nog maar lekker even, spannend hoor boven de Mount Everest vliegen.
    En die chips wat apart zeg.
    Weten jullie ook wat Nirvana betekent?
    Als ik het goed heb is het, de zevende hemel.
    Oh Oh en ook niks gewend wat eten betrefd hé, nee hoor ik geloof dat ik geen hap door mijn keel zou krijgen als het overal zo vies is.fijn dat er Mac D bestaat hé, toen ik in de Oekraine was vond ik dat ook een verademing hoor.
    Nog veel plezier jongens, groetjes Ma

• 11 Februari 2008 - 07:10

Margriet En Sjaak:

He eindelijk weer een verhaal heeft lang tussen gezeten.Leuk om te gaan vliegen boven de mount everest zal wel heel indrukwekkend zijn.Ook fijn dat jullie nu een wat luxer hotel hebben is toch wel een fijn gevoel.Nou veel plezier nog en geniet van de vliegtocht.xxxxxxxxxx