Heerlijk dagje - Reisverslag uit Udaipur, India van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Heerlijk dagje - Reisverslag uit Udaipur, India van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Heerlijk dagje

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

29 Januari 2008 | India, Udaipur

Hallo!

Vandaag een lekker dagje gehad. Op tijd opgestaan en gedouched. We moesten van kamer wisselen, want er was 1 dag een goedkope kamer beschikbaar en 1 dag een duurdere met uitzicht op het meer.
Dus koffers weer ingepakt. We konden ze op de kamer laten staan, dat werd allemaal voor ons geregeld.

Lekker ontbeten op een rooftop restaurant. (Iemand heeft een keer bedacht dat dat leuk is en nu doet iedereen het na, dus er zijn eigenlijk bijna alleen maar rooftop restaurants. Wel leuk voor het uitzicht)
Vervolgens The City Palace bezocht. Kaartje kopen, kaartje voor het meenemen van de camera, kaartjes voor een boottochtje over het meer, en ook nog een kaartje omdat we kennelijk weer over iemand anders zijn grondgebied moesten.
Opgeteld waren we 20 euro kwijt met z'n tweetjes! Dus er moet wel heel veel te zien zijn :p

Het paleis is door veschillende koningen gebouwd (steeds een verdieping erop) en ziet er nog redelijk uit. 50 jaar geleden woonde de laatste koningin er nog in. Nu is de helft omgebouwd tot veel te duur hotel. Wel mooi om te zien. Een paleis met veel glas in lood, glas in tegels en spiegels en veel balkonnetjes en andere Indiase details.
Het hele grondgebied is van het hotel, dus een colaatjes onder de 2 euro is er niet te krijgen. Gelukkig kunnen we heel lang zonder :p (buiten is een colaatje 20 Rupie. Da's nog geen 50 cent). Misschien een beetje krenterig, maar in India is het colaatje van 20RP al erg duur, dus 2 Euro is gewoon schandalig om te vragen.

Daarna hebben we een Haveli bezocht. Een voormalig huis van een minister dat weer helemaal is opgeknapt. Zag er ook erg mooi uit en leek me een geschikte locatie om eens een groot feest te geven :)

Tussendoor onze nieuwe kamer bezichtigd. Het uitzicht is wel leuk. We zien een groot meer, het paleis uit de James Bond film Octopussy en een hoop mensen die zichzelf en al hun kleren in dit meer aan het wassen zijn.
Het lokale leven is echt primitief. Was wel te verwachten. Iedereen leeft op straat, met de koeien, zwijnen, honden, eekhoorns en ander wild.
Mensen hebben heel kleine huisjes, soms niet groter dan een meterkast en dan is het ook nog tegelijk de winkel.
Sanitair is er volgens mij niet zoveel. In de hotels natuurlijk wel (ja, van alle gemakken voorzien), maar thuis niet. Behalve dat de rivier overal voor wordt gebruikt staat er ook om de zoveel meter een waterpomp waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt.

Daarna hebben we de boottocht gemaakt en zijn we nog gestopt op een eiland in het meer waar ook heel veel uit James Bond te zien is. Natuurlijk heeft de hotelketen er een erg luxe restaurant van gemaakt, maar het was toch een mooi eiland.

Je hoeft op straat niet af te dingen op de prijs van een colaatje. De fabriek heeft de verkoopprijzen erop geprint, dus ook al vragen ze meer, het is vrij snel duidelijk wat je moet betalen. Kwestie van aanwijzen dat je door hebt dat de prijs al vaststaat.

Net voor zonsondergang zijn we naar het Monsoon Palace geweest. We hebben een Tuktuk genomen die ons er in 20 minuutjes heenreed. Op zich bijzonder, want de berg is volgens mij zeker 1000 meter hoger dan het stadje. Tussendoor moesten we ook even stoppen om de motor af te laten koelen om vervolgens weer via de veel te steile haarspeldbochten de berg op te gaan.
Boven aangekomen is het uitzicht wel erg mooi. Je ziet de hele stad.
Het paleis zelf is helemaal vervallen dus niet echt de moeite..

Daarna teruggereden (blij dat de remmen goed waren) en gegeten in uiteraard een rooftop restaurant waar Octopussy te zien was. Leuk om al die plekjes waar je net bent geweest weer in de film te herkennen. Overigens was hier de volledige rekening (meer eten dan gisteren en ook nog drankjes tijdens de film) slechts 7 euro. Notice the diffirence? Ok, de kip was wel mét bot, zoals heel de wereld die niet verwend is hem eet :p

Morgenochtend met de taxi naar de luchthaven (al om 7u!) om vervolgens om 9u het vliegtuig te pakken naar de volgende Jaisalmer, de kamelenstad..

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Daag!

Groetjes,
Edwin en Dennis.

• 29 Januari 2008 - 20:10

Cisca:

veel plezier in Jaisalmer

• 30 Januari 2008 - 09:26

Corrie:

Mooi verhaal.
    Gaan jullie ook kameel rijden in kamelenstad ben benieuwd,we horen het wel
    Groetjes.