Tuktuk sir? no? Tomorrow? (14-03 t/m 20-03 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Tuktuk sir? no? Tomorrow? (14-03 t/m 20-03 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Tuktuk sir? no? Tomorrow? (14-03 t/m 20-03

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

20 Maart 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

--> 20-03-2007 16:00;

Eindelijk weer een berichtje. Weinig tijd gehad om even wat op de site te zetten, dus heb nog steeds een hoop in te halen...

Begin maar weer waar ik gebleven was;
--> 14-03-2007;
Ik heb al verteld over waar we geweest zijn. Heb nog wel wat tot te voegen over Wat Oudong, de tempel op een berg met een bot van de echt Boedda. Deze tempel is eens per jaar 5 dagen lang (half april) het middelpunt van het land. Het is een soort pelgrimsoord. Alle Boeddisten die kunnen komen dan naar Oudong om 5 keer (als ik het goed heb) om de tempel heen te lopen.
Het bot van Boedda zat eerst in een tempel in de stad (Phnom Penh), maar dit veroorzaakte zoveel verkeersopstoppingen dat de hele stad plat lag. Vandaar dat de koning een nieuwe tempel heeft laten bouwen, ver buiten de stad.
Daarnaast zaten op de trappen die de berg op gingen naar Wat Oudong veel bedelaars. Boeddisten geloven dat wat je geeft, je duizend maal terugkrijgt (hoop niet dat dat voor die zak cement ook gebeurt, dan heb ik een grotere schuur nodig), dus de bedoeling is dat je ze geld geeft. Je kan 1000 Real (0,25USD) omwisselen voor 8 losse briefjes van 100 (de rest is winst voor de wisselaar) en de bedoeling is dat je dan de bedelaars een briefje van 100 geeft (is 2,5 cent in USD).

Natuurlijk verwacht ik binnenkort wel 250 USD op mijn rekening, dat begrijp je..

--> 15-03-2007;
Start van de homestay tour. Vanochtend vroeg opgestaan om op weg te gaan richting Pteah Kpoh, waar het gezin woont waar we vandaag overnachten. We werden opgehaald door de gids Long (die de hele week onze gids al was) en een chauffeur met een auto met airco. Gelukkig maar, want het is echt een hele warme dag!!
Onderweg hebben we een lotusbloem geproefd (je eet de zaadjes), die we eerder al aan apen gevoerd hadden en gestopt bij stalletjes die gerookte vis verkopen (na het zelf gerookt te hebben). Daarna zijn we in de 'spidercity' geweest. Dat is een stadje waar vooral in de tijd van de Rode Khmer, toen er veel honger was, spinnen en andere insecten gegeten werden. Ze eten nu nog vogelspinnen en ik was van plan om het te proberen, maar toen ik ze zo zag liggen op een schaal, met al die vliegen er omheen... Toch maar niet gedaan.
Tussendoor nog even geluncht.
Eenmaal in het dorpje aangekomen zijn we overgestapt op een motorfiets om naar de bron van een meer hier te gaan. Het was een heftige rit, door bananenplantages en smalle paadjes. Eenmaal aangekomen zag het er wel echt gaaf uit. Vooral de lokale bevolking zwemt hier. Wij maar niet, ook al was het echt heel helder water, omdat het vol lag met blikjes.

Weer op de 'moto' terug en toen kennisgemaakt met de familie. Mensen hier spraken geen Engels, behalve de 17-jarige dochter. Die heeft het op school geleerd en gaf ook Engelse les aan kinderen uit de buurt.
Het huis zag er in vergelijking met de buren echt heel goed uit. Maar voor onze begrippen..
Een houten huis op palen, met aan de achterkant een schuurtje om naar de WC te gaan en te douchen (een emmer water over je heen te gooien). De ruimte onder het huis wordt gebruikt om te leven. Hier staat een tafel en een paar bankjes. In het huis zelf niet echt. Alleen 2 kasten en een bed. De rest van de ruimte is leeg.
Deze familie was in verhouding best rijk want de man des huizes bezat ook een 'restaurant' verderop in het dorp. De familie zelf at ook altijd in het restaurant dus bij het huis werd niet gekookt. Ze hadden wel stroom (1 lamp boven en 1 lamp beneden) volgens mij uit een generator. Kinderen neem je hier nog als oudedagvoorziening maar ook om extra geld te verdienen. Win (de dochter van 17) hoopte dat ze genoeg geld konden verdienen om haar te laten studeren.
Echt supervriendelijke mensen, erg gastvrij. We hadden 'kadootjes' voor ze meegenomen. Op aanraden van de gids geen bijzondere dingen, maar vooral spullen die ze zelf niet kunnen kopen omdat er geen supermarkt is, zoals tandpasta en scheerschuim.
Ons bed werd opgemaakt. Een rieten matje met daarop en matras en een klamboe erboven. Dit is zoals de familie ook sliep.

Na even onze handen en voeten gewassen te hebben op weg naar het restaurant voor het diner. Ze hebben een hele kip voor ons geslacht en een vis. (als ik zeg hele kip, dan klopt dat ook, want alles lag op het bord, poten, hoofd, ingewanden en dat geldt ook voor de vis). Dus maar niet veel gegeten.. Daarna terug naar het huis.
Iedereen zat bij elkaar onder het huis en er werd gezellig gepraat. De moeder wilde dat de dochter veel met ons praatte want dan kon ze haar Engels goed oefenen. Later ook nog met z'n drieën (Dennis, Long en ik) wat Engelse les gegeven aan Win (de dochter). Was echt heel leuk.
Toen slapen. Ik was als gewoonlijk zo weg, geen enkel probleem :-) Dennis sliep wat moeilijker (of eigenlijk niet).. De gids ook niet want die sliep naast de chaufeur die erg hard snurkte.. haha.

--> 16-03-2007;
Uur of 9 wakker geworden. De hele familie was al uit bed :-) Daarna direct afscheid genomen van de familie en naar een tankstation vertrokken voor het ontbijt. lekker, instant Noodles. Na een paar uur rijden kwamen we aan in Kratie. Ingecheckt bij het Heng Heng 2 hotel. Best netjes, lekker met airco..
In de avond zijn we met een bootje de rivier opgegaan om te kijken naar de Iriwadi dolfijnen. Dit is een zoetwaterdolfijn en in de wereld zijn er nog maar 2 soorten zoetwaterdolfijnen. In tegenstelling tot die op zee houden deze niet van mensen, dus we moesten heel stil zijn om ze te zien. Gelukkig kwamen ze! Echt gaaf.. En natuurlijk slimme beesten, dan zitten ze aan de ene kant van de boot, heb je net je camera klaar, zitten ze aan de andere kant :-P
Natuurlijk worden ook deze dolfijnen met uitsterven bedreigd, maar er zijn een aantal programma's om de populatie weer te herstellen en langzaam komen er weer meer bij. Ook de zonsondergang nog gezien op het water. Echt mooi!
Daarna weer terug naar het hotel, gegeten in de buurt en op tijd naar bed.

--> 17-03-2007;
Vanochtend vroeg op om terug te rijden naar Phnom Penh (wordt een lange rit). Onderweg nog gestopt bij een Cassava plantage (lijkt op een aardappel, wordt meel van gemaakt), een rubberplantage en een paar Cashewbomen.
Rond 3 uur pas in Phnom Penh aangekomen. Lekker weer in een echt hotel (Phnom Penh hotel). Ook al hebben we hier 's ochtends steeds geen warme douche, maar beter dan niets. Lekker in het zwembad gelegen en in de stad gegeten. Op tijd naar bed want morgenochtend vertrekt de bus naar Siem Reap.

--> 18-03-2007;
Natuurlijk weer op tijd op voor de bus naar Siem Reap. In het hotel opgehaald om met de Mekong Limousine Express bus naar Siem Reap te gaan. Aangekomen bij de bus blijkt het een zeer luxe bus vergeleken met wat we gewend zijn dus hij doet zijn naam eer aan. Om te beginnen kregen we een soort tickets voor de bagage die we inleverden, hoef je daar niet meer op te letten. Daarnaast pasten we gewoon tussen de stoelen. Dan moet het echt veel beenruimte zijn! In de Nederlandse bussen zit ik altijd al erg krap, laat staan in Azië. Eenmaal onderweg informeerde een soort stewardess steeds over waar we waren en vertelde wat over de regio. Ook kwamen ze langs met een ontbijtje (2 broodjes) en een flesje water. Al met al bepaald niet slecht voor een bus..

In de bus bleken André en Menno naast ons te zitten. Dat zijn de twee Nederlanders die eigenaar zijn van Cambodia Travel & Adventure Tours (www.cambodia.nl), waar we onze volledige trip in Cambodja geboekt hebben. Hebben veel gepraat over hoe het is om als buitenlander een bedrijf in Cambodja te hebben en verhalen gehoord over hun ervaringen met het maken van Peking Express (tv-programma in NL) en wat andere dingen gehoord over Nederlandse reisprogramma's..

Onderweg gestopt voor lunch bij een lokaal restaurant, was redelijk te doen. Pas tegen een uur of 3 aangekomen in Siem Reap.
De busmaatschappij is zo luxe dat ze een eigen busstation hebben, waar in tegenstelling tot het algemene busstation, je niet onder de voet gelopen wordt door taxi's die je graag naar het centrum willen brengen. Voor ons maakte het niet uit, want er stond al een taxi klaar :-)

Ingecheckt in het Prince d'Angkor hotel. Dit is echt vrij luxe. Lekker! Mooi zwembad, mooi ingerichte kamers (zelfs met een DVD-speler), hier vermaken we ons de komende nachten wel. Er is zelfs een supermarkt naast het hotel dus we hebben de minibar goed gevuld met onze eigen inkopen..
Eerst even het zwembad in gedoken en voor het avondeten de stad ingeweest. Gegeten bij 'The Red Piano'. Dat is een door een Belg gerund restaurant dat erg beroemd is omdat Angelina Jolie hier gegeten heeft. Daarnaast is zo'n beetje alles geïmporteerd uit België, dus eindelijk weer eens écht lekker kunnen eten, zonder de vliegen van je eten te hoeven slaan.

's Avonds in het hotel nog een DVD gekeken (die we in Phnom Penh gekocht hadden) over de Killing Fields.

--> 19-03-2007;
Vanochtend stond de taxi-chauffeur alweer vroeg voor de deur, samen met een gids. We gaan de tempels van Angkor bezoeken. Angkor, zoals het gebied heet was vroeger het middelpunt van het Cambodjaanse rijk. Iedere koning die hier geregeerd heeft aanbad een andere god binnen het boeddisme of hinduïsme en wilde zijn eigen tempel bouwen voor die god. Liefst nog groter dan die van de voorganger.
Resultaat is een complex met gigantische tempels die een aantal jaar geleden nog helemaal overgroeid waren door de jungle. Nu is dat bij sommige tempels nog steeds zo trouwens.
Echt bizar om te zien hoe mooi. De gids kon alles vertellen over de beeldhouwerken en geschiedenis. Veel tempels zijn nog niet eens af, omdat er dan alweer een andere koning is die dus weer zijn eigen tempel gaat bouwen.

We hebben al om 11 uur geluncht omdat de meeste tourgroepen (echt superveel Koreanen trouwens) tussen 12u en 15u in het hotel zijn voor de lunch en om een beetje uit te rusten. Hierdoor is het veel rustiger bij de tempels en kan je alles veel beter zien. Sommige tempels zijn superhoog en je kan in de top komen door de oude trappen te beklimmen. Als je het ziet is het levensgevaarlijk, maar toen we vroegen of er wel eens iemand afviel bleek het mee te vallen. een jaar of 3 geleden is een tourgids naar beneden gevallen. Die was wel meteen dood, maar ok..

Natuurlijk zijn we ook in de tempel geweest waar een gedeelte van Tomb Raider is opgenomen.
Vandaag is het bewolkt, dus zonsondergang zit er niet in. Proberen later deze week nog een zonsopgang en een zonsondergang mee te maken. Schijnt echt prachtig te zijn tussen de tempels.

Daarna maar weer het zwembad in om even bij te komen en gegeten in de stad.
In de avond wilden we Tomb Raider kijken (eerder vandaag gekocht) maar die bleek het niet te doen.. Morgen weer terug dus..

--> 20-03-2007;
Vandaag eens lekker uitgeslapen. We zijn lekker lang in Siem Reap dus hoeven niet per se elke dag tempels te bekijken.. Toen we om 11 uur ons bed uitkwamen eerst maar ontbeten in de stad. Even souvenirs geshopt maar weinig kunnen vinden. Daarna naar het landmijnenmuseum geweest. Dit is een onofficiëel museum op een plek waar vroeger veel mijnen lagen. Er wordt verteld over het weghalen van de mijnen in Cambodja en over de verschillende soorten mijnen en de gevolgen ervan. Er is zelfs een mijnenveld aangelegd om te laten zien hoe dit eruit ziet..
Een aantal landen maken nog steeds mijnen maar de meeste gelukkig niet meer. Landen als de USA, Vietnam (terwijl er hier superveel slachtoffers zijn), Singapore en nog een aantal maken zelfs nog landmijnen.. Erg slecht, want het richt echt superveel schade aan bij de lokale bevolking. Dat was wel te zien aan de slachtoffers van landmijnen die zich in het museum begaven. In landen als Cambodja is geen sociale voorzieningen. De ene dag heb je een baan, vervolgens stap je op een landmijn en je kan de rest van je leven bedelen want werken zit er niet meer in...

Zo, mijn verhaal zit erop, ik ben weer bij..
Nu even het zwembad in en dan lekker eten. We hebben nog 2 hele dagen hier en proberen morgen zonsopgang mee te maken, dus dat betekent om 4 uur uit je bed.. Je leest wel of het gelukt is :-P

Groetjes,
Edwin en Dennis

• 20 Maart 2007 - 13:59

Margriet En Sjaak:

Hey kanjers,wat een verhalen zeg echt super leuk wat jullie allemaal zien,ik vind het heel bijzonder.Nog een paar dagen dus geniet nog heel erg van jullie vakantie.Dikke kus en nog veel plezier.

• 20 Maart 2007 - 15:38

Ma:

Hoi jongens

Wat lees ik nou ?
    Zijn jullie eindelijk in een luxe hotel ga je voor de gezelligheid naar, killing fields, zitten kijken, t'is maar waar je zin in hebt.
    Maar alle gekheid op een stokje, het lijkt me super om zo'n reis te maken hoor, geniet er nog maar even van.

groetjes

• 21 Maart 2007 - 11:38

Jolanda Van Den Berg:

Ha Edwin en Dennis,

Wat een ongelofelijk avontuur en wat zullen jullie het,voor ons, gewone leven weer waarderen. Ik vind het harstikke leuk om tussen alle drukte weg te dromen bij jullie verhalen.
    Liefs,

Jo

• 21 Maart 2007 - 12:41

Corrie:

Eindelijk een beetje rust en luxe. Weer veel gezien en meegemaakt,geweldig. Nog een paar dagen geniet ervan. Tot zondag. xx