Dagje Ho - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Dagje Ho - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Dagje Ho

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

08 Maart 2007 | Vietnam, Hanoi

- Do 08-03-2007 23:00u

Zo, dagje Ho-city is voorbij. Vanochtend vroeg opgestaan om de city-tour. Eerst het oorlogsmuseum bezocht. Zoals je begrijpt is de kijk op de oorlog tegen de Amerikanen hier net iets anders dan in het niet communistische gedeelte van de wereld.
Daarnaast worden in het westen niet de gruwelijke beelden getoond van oorlogsmisdaden begaan door Amerikaanse soldaten. Hier wel dus. En niet zo'n beetje ook.

Het is duidelijk dat de Amerikanen niet bepaald lieverdjes zijn geweest. Als je de beelden ziet is het echt een drama geweest! Naast de martelingen natuurlijk ook de vele gifgasaanvallen die nog steeds voor misvormingen en rare ziektes zorgen. Ook de gevangenissen gezien (is een stukje nagebouwd). Echt bizar allemaal.

Grappig is trouwens dat de Amerikanen alles achtergelaten hebben toen ze Vietnam verlieten. Bij elk museum staat het vol met Amerikaanse tanks, straaljagers en afweergeschut.

Daarna naar het reunification palace gegaan. Dit was vroeger het paleis van de zuid-vietnamese president en zelfs de Amerikanen hebben er huis gehouden (die stonden aan dezelfde kant).
Het communistische leger heeft hier uiteindelijk de oorlog beëindigd door de president gevangen te nemen. Ze hebben Vietnam bevrijdt, zoals ze het zelf noemen en dat klopt wel, want de bezetter is verjaagd.
Die bevrijding zorgde er echter voor dat iedereen die niet voor het communisme was naar een heropvoedingskamp gestuurd werd. Nadat je daar het programma van een jaar of 7 omscholing gevolgd hebt (hoe wordt ik een goeie communist) mocht je de stad weer in en kreeg je je 'burgersschap'. Veel zuid-Vietnamezen zijn echter gevlucht van de kampen en leven zonder papieren in de stad, met als gevolg dat ze geen bezit mogen hebben, niet mogen trouwen of werken enz.
Ik heb een verhaal gelezen dat veel fietstaxichauffeurs in Saigon vroeger dokter of professor waren, maar ze niet meer in deze functies aan het werk kunnen omdat ze 'illegaal' in de stad verblijven (bijvoorbeeld omdat ze aan de kant van zuid-Vietnam / Amerika / Frankrijk stonden).

Het reunification palace is dus een erg historische plek. Er zitten ook een hoop bunkers onder, vanwaar de hele oorlog gevoerd werd (commandocentrum etc). Een hoop ruimtes hebben ze opnieuw ingericht, zoals het was toen de oorlog beëindigd werd. Een stukje terug in de tijd dus.

Daarna geluncht en we hebben eindelijk onze favoriete eetspot ontdekt. Een foodcourt. Dus bij de vietnamese McDonalds gegeten (de Amerikaanse hebben ze hier niet, maar dat kan niet lang meer duren, KFC en PizzaHut zijn wel goed vertegenwoordigd).

Na de lunch naar het Ho Chi Minh City Museum geweest. Ook dit gebouw is een paleis geweest en heeft een belangrijke rol gespeeld in de oorlog. Een hoop overheidsgebouwen waren via ondergrondse tunnels met elkaar verbonden en ook hier waren dus bunkers te vinden.

Daarna nog de het postkantoor en de kathedraal bezocht, deze is in tegenstelling tot die in Hanoi wel goed onderhouden. Alleen neonlicht in een kerk, ik vind het geen gezicht (om bijvoorbeeld Maria uit te lichten) maar goed..

's avonds bij de PizzaHut gegeten. Is pas open en lijkt wel een nieuw concept. bijna een chique restaurant..
Saigon is eigenlijk duurder dan we verwacht hadden.. Je kan goed zien dat de welvaart hier ingetreden is. Eten is duurder, er zijn grote winkelcentra.
Als je op straat loopt moet je wel uitkijken waar je loopt. Af en toe hangt er een electriciteitskabel los van de vele kabels die door de stad hangen (je gelooft niet hoe het eruitziet tot je de foto's ziet..), en overal wordt eten verkocht op straat, dus soms loop je bijna tegen een geïmproviseerde barbeque aan waar gegrilde garnalen verkocht worden.. Maar tot nu toe alles zonder kleerscheuren overleefd :-P

Als laatste hebben we nog een nieuwe design-zonnebril gekocht voor Dennis voor 4 USD, de oude was gebroken. Kan toegevoegd worden aan de namaak-merkencollectie waar mijn Adidas-horloge (5 dollar) ook al bij hoorde. Alleen niet vergeten alles weg te gooien voor we in Nederland zijn, want het kan een flinke boete opleveren. Dat zou zonder zijn..

Nu snel naar bed want morgen moeten we om 8 uur bij een of ander toerbureau zijn om de Vietcong tunnels te bezoeken....

Groetjes,
Edwin en Dennis.

Ps. Hebben in Nederland nog niks gemist geloof ik. Lijkt wel of de helft van de tweede kamerleden en ministers een dubbele nationaliteit heeft. Tel daar de SGP-mentaliteit van de CU en CDA bij op en we gaan met zijn allen 20 jaar terug in de tijd.. Misschien toch hier in de regio maar op zoek naar een huisje :-P

• 08 Maart 2007 - 16:29

Ruud:

In Vietnam komen ook nog wel SGP-invloeden maak je maar niet ongerust.

• 08 Maart 2007 - 16:31

Ruud:

In Vietnam komen ook nog wel SGP-invloeden maak je maar niet ongerust.

• 08 Maart 2007 - 19:23

Ma:

Zo nu weten jullie waar mis Saigon zich heeft afgespeeld, en wat het echt moet hebben betekent.

Groetjes

• 09 Maart 2007 - 07:55

Kees:

Misschien kom je nog van die kleine vietcong pakjes tegen.

Veel plezier (en voorzichtig)

• 09 Maart 2007 - 09:21

Ameliet:

Ha boys tis intressant allemaal,veel plezier en voorzichtig bij die spleet je weet wel? gr en kus ook van je nichtje