Dagje Vietcong en andere rare dingen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Dagje Vietcong en andere rare dingen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Dagje Vietcong en andere rare dingen

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

09 Maart 2007 | Vietnam, Hanoi

--> 09-03-2007 20:30
Vanochtend vroeg opgestaan voor de excursie die we geboekt hebben.

Vertrek om 08:00u. Eerst bijna 4 uur in een busje naar het dorp van de Cao Dac geweest. Dat is een religie waarbij ze niet geloven in reïncarnatie, maar als ze zich aan alle regels houden direct naar het Nirvana/de hemel gaan (dus uit de reïncarnatie ontsnappen). Het is een samenvoeging van Boeddhisme, Taoisme, Katholicisme, en de Islam (en nog een paar geloven, kijk voor uitleg op http://nl.wikipedia.org/wiki/Caodisme).
In ieder geval hebben ze 4 keer per dag een ceremonie (06:00 - 12:00 - 18:00 - 06:00), zeg maar kerkdienst die 40 minuten duurt. Het is erg apart, want de verschillende geloven zijn weer vertegenwoordigd door kleuren. De katholieken zijn in het rood, islamieten in het blauw en boeddhisten in het geel. best wel apart dus. Ze aanbidden Confucius, Jezus, Boeddha en nog een paar mogelijke brengers van het goede. Dit geloof bestaat pas een jaar of 80, en heeft 2 miljoen aanhangers, vooral in Vietnam.
(ze hadden vroeger een paus, maar die is in 1934 in Cambodja overleden. Nu vinden ze niemand slim genoeg om paus te worden, dus staat er een lege stoel in zijn plaats)

Vervolgens geluncht en daarna weer in de bus naar de tunnels van Cu Chi. Dit zijn de tunnels die communistische guerillastrijders in de oorlog hebben gebruikt in zuid-Vietnam om te vechten tegen Fransen, Amerikanen en het zuid-Vietnamese leger. Omdat de communisten uiteindelijk de oorlog hebben gewonnen worden de rebellen als helden gezien.
(De gids, zelf gevochten in het zuid-Vietnamese leger zei dat de noord-Vietnamezen de oorlog niet gewonnen hadden, maar dat er een bestand was waarin stond dat zowel de Amerikanen als de communisten zich terug moesten trekken uit zuid-Vietnam. De Amerikanen deden dit, maar de communisten deden net of ze in zuid-Vietnam woonden, waardoor de communisten alsnog de baas zijn geworden in zuid-Vietnam. Weer een andere versie dus)

In ieder geval zie je de bizarre omstandigheden waarin de guerillastrijders geleefd hebben en de toch wel tactische manier van vechten die ze gebruikt hebben. Erg inventief en primitief. Omdat de rebellen lokale boeren waren kenden ze het gebied sowieso beter dan de Amerikanen en zuid-Vietnamezen waar ze tegen vochten. Als gevolg hiervan hebben de Amerikanen geprobeerd alles plat te gooien (dus gigantische clusterbommen), maar het tunnelstelsel is overeind gebleven.
Je ziet wel de gigantische kraters van Amerikaanse bommen zitten.

Op het terrein wordt eerst een film getoond over de tunnels, daarna loop je langs een gedeelte van de tunnels en schuilplaatsen die de rebellen gebruikten. Ook zie je de beruchte vallen die gemaakt werden om de vijand te stoppen (valkuilen met bamboesperen etc.). Ze laten zien hoe landmijnen gemaakt werden van Amerikaanse bommen die niet afgegaan waren en in het algemeen hoe de Vietcong leefde.
Op de helft mag je nog even schieten met een geweer uit de tijd van de oorlog naar keuze (AK47, M16, M60 enz.) voor maar 1 Euro per kogel. (Ja, er zijn foto's én videobeelden van, als we terugkomen..), begeleid door de huidige Vietcong soldaten.
Al dat geschiet op de achtergrond zorgt er voor dat je ook de Vietcong sfeer nog een beetje meepakt.
Wij hebben allebei met een M16 geschoten, was nog redelijk te doen qua gewicht, maar echt een harde knal als je schiet! Kan me voorstellen dat de meeste soldaten toch halfdoof moeten zijn.

Daarna kon je nog door te tunnels kruipen die echt door de VC gebruikt zijn. Ze zijn wel iets groter gemaakt omdat de VC zelf tunnels maakt van 80 cm breed en 60 cm hoog. Daar zouden wij nooit inpassen. De rebellen zelf trouwens ook alleen buikschuivend. Dus ze zijn iets ruimer, maar nog steeds superklein. Je gaat eerst heel diep onder de grond en dan kruipen. Ook werden de gangen steeds kleiner richting het eind. Echt benauwd!

In de avond weer lekker gegeten en straks even alles inpakken. Morgenochtend vertrekken we voor onze Mekongtour. Eerst 2 dagen langs de Mekongdelta in Vietnam en de derde dag de grens over naar Cambodja. Kijk er naar uit, want Cambodja is weer een heel ander land natuurlijk. Maar het betekent wel dat we al op de helft zitten!

Maar goed, je kan het ook zo zien, we hebben nog 2 weken te gaan..

Oja, als laatste hadden we wel verwacht veel vreemde dingen qua eten te zien. Het valt tot nu toe allemaal mee. Natuurlijk veel vis, garnalen, krab, kreeft enz. Verder wel broodjes met kikker/pad die worden verkocht door karren die door de stad gaan. Vandaag zagen we ook 3 levende padden aan een touwtje hangen die je in een restaurant kon bestellen, maar we hebben ons er maar niet aan gewaagd. Verder een keer slang op de menukaart gezien, maar daar houdt het qua vreemde diersoorten wel mee op.. Ben benieuwd wat Cambodja nog te bieden heeft. In ieder geval gefrituurde vogelspinnen, dat is de delicatesse..

Nu maar weer snel slapen want half 6 gaat de wekker.. Weltrusten!

Groetjes,
Edwin en Dennis.

Ps. Ik zal verder geen Nederlandse politiek meer inbrengen, ben tenslotte op vakantie :-)

• 09 Maart 2007 - 15:36

Ruud:

Jammer dat je ook niet met een Klaznikov (AK47?)heb geschoten om de verschillen op te merken

• 09 Maart 2007 - 21:49

Corrie:

Was weer een spannend verhaal,ben benieuwd naar de film. Ik kijk uit naar het volgende hoop dat je in Cambodjaook op internet kan xx pa,ma en Linda

• 09 Maart 2007 - 23:44

Ma:

Dit zou wat voor Richard zijn, die houdt wel van dat oorlogs tuig.
    Veel plezier in Cambodja.
    Groetjes jongens

• 11 Maart 2007 - 08:31

Sjaak & Margriet:

Edwin en Dennis het ziet er allemaal toppie uit zeg.
    En wij begrijpen als geen ander hoe gaaf het allemaal is om dit allemaal mee te maken.
    De site ziet er erg leuk uit.
    Nou jongens geniet nog heerlijk verder van jullie reis.

Groetjes Tante Margriet & Ome Sjaak.