Helaas de laatste dag in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Helaas de laatste dag in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Helaas de laatste dag in Hoi An

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

07 Maart 2007 | Vietnam, Hoi An

--> 06-03-2007 22:00u

Zo, weer een dag voorbij. Veel gebeurd vandaag!
In de ochtend eerst 2 scooters gehuurd. Gisteren waren ze nog 3 dollar per dag. Vandaag wist ze dat niet meer (denk dat er alzheimer heerst hier) dus was het 4 dollar. Nouja, nog weinig geld. Een scooter huren (motobike zoals dat hier heet), je zou zeggen je gaat naar de Avis ofzo en je huurt er twee. Nee, alles werkt hier anders. Er zijn geen officiële plekken waar je dat doet. Als je een scooter huurt doe je dat bij het kraampje waar ze ook frisdrank en chips verkopen. Je zegt tegen die vrouw 'doe mij er maar twee', ze rijdt weg en een minuutje later komt ze met vriendin terug en krijg je de scooters. Niet van de Avis dus, maar gewoon van die mensen zelf.. Die doen dus vandaag geen boodschappen :-P

Goed, kaart erbij geregeld en rijden maar. Best moeilijk, want je moet schakelen en een hoop toeteren, haha.. Maar je moet wel anders wordt je omver gereden. Je krijgt ze overigens zonder benzine, dus die moet je nog ergens anders zien te scoren. Voor wat extra geld helpen ze je, maar dat kennen we.. Dus zelf op zoek, en sommige frisdrank-kraampjes hebben er ook een benzinepompje bij (dat gaat met de hand). Zoals bij alles is het onderhandelen over de prijs.. Hoeveel liter, dat is dan zoveel.. We zouden 100.000 VND betalen voor 8 liter (5 euro) maar das nog teveel natuurlijk. Uiteindelijk ging er maar 6 liter in die twee scooters maar betalen, dat wel..

Onderweg een hoop andere kanten van het stadje gezien. Als je wat verder weg gaat zie je hoe de mensen echt leven. Dat is behoorlijk primitief! Langs scholen en kerken etc. gereden. Stukje langs het strand, maar in de ochtend regende het zachtjes, dus geen zwembroek meegenomen ('s middags was het ineens best warm). En uiteindelijk kwamen we aan het eind van een soort binnenweggetje uit op een plek waar een soort veerpontje was. Daar werden we aangesproken door een man die een restaurantje runde, genaamd ' the end of the world' (In Dordt is dat kop van 't land :-P). Goed, hij heel enthausiast dat er toeristen waren, dus mee naar binnen gevraagd. twee colaatjes besteld en we kregen meteen een Vietnamese snack aangeboden. Dat is nou Vietnamese gastvrijheid. Soort garnalenrolletjes met lenteui. Die man sprak niet zo heel goed Engels, maar zijn zoon wel (dat leren ze tegenwoordig op school he), dus die had een stukje vertaald.
Die man deed ook een soort eco-tours. Op ouderwets Vietnamese wijze in een ronde boot vissen. Hij stond ermee in een blad, en was er echt trots op. Dus wij foto's met die man en dat bootje gemaakt..

Grappig is dat net buiten de stad de mensen heel anders zijn. Iedereen zwaaien en lachen, in de stad willen ze alleen geld van je hebben.. Big difference. Overigens zagen we dat als je naar Vietnam wil je niet te lang moet wachten. Het land is ingrijpend aan het veranderen. Overal worden resorts uit de grond gestampt...

Goed, verder de hele dag naar wat landelijke stukjes geweest met de scooter. Zoals ik zei dus echt heel anders als in de stad zelf.
Aan het einde van de dag lekker gegeten. Als ik overigens een Euro zou krijgen voor elke keer dat iemand zei "you're handsome man!".. Maar goed, dat zullen de verkooptrucjes wel zijn :-P

Nu op tijd naar bed, want morgen weer vroeg op voor de vlucht naar Ho Chi Minh City.

Groetjes,
Edwin.

-> Ruud; Voor een oorlog ben ik altijd te strikken..
-> Ma; zeker een unicum, maar heb 'm al vaker weten te strikken deze vakantie :-) Oja, vrouwen zijn verder best aardig, maar als ze heel vies knipogen, laat dan maar zitten..
-> Rien; Voor een 'good price' wil ik best wat ruimte in mijn koffer overlaten.. Zeg maar de kleur, maat, vorm, aantal.. alles kan hier, handgemaakt..