1 dollar, 1 hour, good price! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu 1 dollar, 1 hour, good price! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

1 dollar, 1 hour, good price!

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

03 Maart 2007 | Vietnam, Hué

There we are again..

In Hanoi hebben we nog bij de Italiaan gegeten. Was best ok. We hebben ook de kroegenstraat ontdekt.
Minder leuk detail is dat je af en toe de mensenhandel om je heen ziet. Veel te jonge vrouwtjes die samen zijn met een lelijke oude man, of jongens die duidelijk niet voor de gezelligheid bij die dikke Chinees op schoot zitten. Soms vraag je je af of het wel echt zo is, omdat je het zoveel ziet!

--> 02-03-2007; Inmiddels in Hue. Met de nachttrein onderweg geweest. We hadden zoals besproken de coupé met 4 bedden voor onszelf. Trein zag er netjes uit, was de meeste luxe optie overigens. Voorin de trein zijn coupé's waar je kan zitten op houten bankjes. Maar om dat nou de hele nacht te doen voor die paar dollar verschil. Verder wel fijn dat we 4 tickets gekocht hebben want die kamertjes zijn niet bepaald ruim. Zo was er tenminste nog plek om onze tassen kwijt te kunnen.

Trein is verder goed gegaan. Gaat vanzelf. Wel de lakenzakken erbij gepakt om te slapen, want echt schoon was het niet. Het laken dat je kreeg was 'schoon' (in ieder geval pas gewassen) maar het kussen en dekbed waren in ieder geval vaker gebruikt. Recycling heeft ook hier zijn introductie gemaakt :-P

Na een lange nacht (steeds wakker geworden omdat ik steeds droomde dat iemand onze bagage wilde stelen.. haha) werder we om een uur of 7 gewekt door het immer vriendelijke Vietnamese stemmetje door de speaker. Niet dat we konden verstaan waar het over ging want Têng Vìêt (ofzo) is niet onze sterkste taal.. Overigens draait net als in het vliegtuig van Singapore airlines hier altijd een soort rustgevend Vietnamees muziekje. Lijkt wel alsof ze willen voorkomen dat je in paniek raakt als de trein weer ineens moet stoppen of zoiets.
Uurtje later kwam iemand een plastic doos naar binnen gooien, dat was het ontbijt. Geheel in Vietnames stijl, Noodles met beef-smaak (mijn broertje zou er zéker nog eentje vragen). Meteen de cursus noodles met stokjes eten gevolgden dat bleek eigenlijk best makkelijk.

Overigens ga je soms met de trein dwars door iemand zijn voortuin of zoiets. Ook winkeltjes zijn tegen het spoor aangebouwd, je kan bijna uit het raam iets kopen. Niet zo'n probleem als je bedenkt dat er maar één à twee treinen per dag langskomen, er ligt maar één spoor, maar toch een vreemde gewaarwording.

Bij aankomst, halverwege de ochtend bleek ineens de zon te schijnen! Lekker, we zitten immers in tropisch gebied. Fietstaxi genomen naar het hotel en gelukkig maar want het bleek een flink eind lopen.
Hotel ziet er netjes uit, maar blijkt eigenlijk een beetje in verval. Is eens neergezet om verder nooit meer onderhoud te plegen. Er is wel een zwembad op het dak, en de kamers zijn schoon en ruim.
Ook is de locatie super. We zitten in een straat tussen alle restaurantjes en barretjes, dus vermaken ons prima.

Voor de lunch hebben we bij Ushi gegeten. Een soort veredelde snackbar. Grappig is dat de eigenaresse echt op Wendy van Dijk verkleed als Ushi lijkt. leuk toeval..

In de middag een naar de emperor city geweest. Bij aankomst hebben we ons een uurtje laten rondrijden op een fietstaxi. Die gasten zouden ons alle hoogtepunten laten zien. Uiteindelijk zijn we een uur door de oude stad gereden om met een grote omweg bij de ruïnes van het keizerrijk aan te komen. Jammer, maar je moet echt overal op letten..

Het keizerrijk zelf bleek een beetje saai. Niet meer dan een grote ruïne en maquette om te laten zien hoe het was.

Eenmaal terug in het hotel eerst een paar blaren doorgeprikt.. Lopen, lopen en nog eens lopen..

Hue is een stuk rustiger dan Hanoi. Vrij veel leuke kroegjes en restaurantjes, allemaal dicht bij elkaar. Zelfs een Frans (met biefstuk) en Italiaans restaurant.

Diner in het Franse restaurant gegeten. Was op zich ok, maar een biefstukje smaakt bij ons toch lekkerder :-)
's avonds wat drinken en chips gekocht, tours geboekt, een duik in het zwembad genomen en op tijd naar bed want om 8 uur worden we alweer opgehaald voor de tour over de Perfume river.

--> 03-03-2007; Natuurlijk ontbeten, en wel in het panaroma restaurant. Het is op de 7e verdieping en dat maakt dit hotel volgens mij het hoogste gebouw in de stad. Er is niet veel hoogbouw in Vietnam. Vroeger was het verboden een huis te hebben dat hoger was dan 3 verdiepingen of hoger dan het paleis van de koning (tegenwoordig mag het wel, maar zijn mensen het niet zo gewend). Daarnaast zijn alle huizen erg smal omdat je belasting betaalde voor de breedte van je huis aan de straatkant. zo smal mogelijk dus. Vervolgens zijn ze soms 50 of meer meter diep, dus ruimte hebben ze op zich wel..

Vervolgens opgehaald door 2 scooters (die hier motobike heten (motobike one hour, goodprice). aangekomen bij de boot voor de tour over de rivier. smal bootje, waar tuinstoelen de zitplaatsen zijn. Ook de diesellucht is aanwezig, zoals bij alles wat een motor heeft hier (in de trein hadden we ons gezicht afgedaan met een watje met alcohol. Was helemaal zwart van alle troep die hier in de lucht hangt).

Verder was het bootje wel rivierwaardig. Eerste stop bij de markt waar onze luch ingekocht werd (door de mevrouw die ook de boot bestuurt). Vervolgens langs de eerste pagoda. De gids is redelijk te verstaan, maar soms zijn de verhalen toch moeilijk te volgen. Alles zit vol met tegenstellingen, dus we vragen maar niet te veel.
Wel geleerd dat een pagoda bedoeld is om te bidden voor geluk en voorspoed. Een tempel is geschikt om overal voor te bidden. Weet je dat verschil ook weer..

Het is echt warm vandaag! Dus veel drinken kopen.. Grappig is dat als wij afdingen op drinken, de verkopers altijd meteen ja zeggen.. Ons bod is steeds nog veel te hoog dus.. Meestal beginnen zijn bij 1 dollar (16.000 Vietnamese Dong), dan bieden wij de helft. (dus 8.000VD) en dan is het meestal meteen ok..
Water zou niet meer mogen kosten dan 3000 dong (is ongeveer 17 cent in Euro's), maar wij zijn dus niet zo goed in de prijs omlaag brengen.. Zo betalen we voor een blikje cola gemiddeld 10.000 dong (halve euro) maar ook dat blijkt op straat veel te veel, dus de verkopers zijn er blij met ons..
Op de boot zelf was ook van alles te koop, kaarten, drinken en boekjes (die laatste waren duidelijk kopieën, zoals bijna alle boeken hier. Soms missen er pagina's, zijn de bladzijden scheef gekopiëerd of kloppen de kleuren niet..) maar op de boot is alles toeristenprijs natuurlijk.. Toch kaarten gekocht (10 voor een dollar) en het leek ons niet duur..

Goed, na de pagoda nog een tombe / voormalig paleis bezocht en daarna de lunch. Die was op de boot bereid en had al een aantal keer op de grond gelegen en bezoek gehad van een hoop vliegen.. Wel een paar happen genomen en het smaakte best goed. Toch maar besloten om maar niet verder te eten omdat we nog een paar weken te gaan hebben en het liefst zonder voedselvergiftiging..
Met ons nog meer mensen trouwens. Alleen een ouwe Amerikaan en 3 fransen die 5 maanden in Asië waren hebben flink zitten smikkelen. Die zijn waarschijnlijk al wat meer bacteriën gewend denk ik zo..

Na de tweede ruïnes van de zoveelste koning of keizer hebben we het wel gezien. Alle belangrijke gebouwen zijn vernietigd door de Amerikanen en hun oorlog tegen het communisme dus alles wat we zien is de laatste paar jaar nagebouwd..

Weer terug op de boot was er nog de truc met de kaartjes. We hebben zelf entreekaarten gekocht bij de monumenten. 55.000VD p/p dus best prijzig. Echter na het afscheuren van het controlestrookje mochten we het kaartje niet houden. Dit moest ingeleverd worden bij de gids. Toen we vroegen waarom kwam een beetje vaag antwoord over iets administratiefs. Overigens vroeg iedereen zich af waarom want het is toch raar..
Bij de laatst tombe konden we op de weg terug ineens gebruikte kaartjes kopen als souvenir..

Overigens over dat afdingen. We kochten een grote fles water en ik heb de prijs terug kunnen brengen van 16.000VD naar 12.00VD. Best ok, dacht ik zelf.. Komen we uit het tempelcomplex, zakte de startprijs ineens naar 8.000VD en verderop zelfs 6.000VD. En zelfs daar kan je nog op afdingen. We always pay too much....

Vanavond gegeten in een Italiaans restaurant. Ook ok, alleen alles is hier echt vet! Dat geldt overigens voor heel veel, soms glijdt het vet bijna van je vingers.
Nu even uitrusten en zo nog ergens een barretje opzoeken. Morgen weer op tijd op voor de bustrip naar Hoi An.

Het weer is overigens echt anders dan in Hanoi. Het is nu superzonnig en zo'n 35 graden. Wel even wennen, flink verschil..

De groetjes,
Edwin & Dennis.

PS. Pa, ma & Linda; Foto's zitten er helaas nog niet in. Ik kan ze alleen van mijn telefoon op de PC zetten, maar telefoons nemen we bijna niet mee. De foto's van de camera kunnen niet op de computer omdat ze geen kaartlezers hebben.. Maybe later..

• 03 Maart 2007 - 22:27

Ruud:

Mooi verslag. Ga je in de trein zitten om bruin of... zwart te worden?... Zou ik best eens willen zien. Voor het afdingen moet je mij toch eens inhuren. Nog veel plezier de komende weken jullie twee