Terug van Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Terug van Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Terug van Halong Bay

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

28 Februari 2007 | Vietnam, Hanoi

--> 25 feb 07 (laatste stukje)
Vanavond in een of andere backpackersrestaurant gegeten. Het bleek echter puur vegetarisch te zijn. Op zich niet slecht, maar de smaak was ook niet echt om over naar huis te schrijven..
Maakt niet uit, je moet alles proberen..

--> 26 feb 07
Het weer is redelijk, wel bewolkt maar rond de 24 graden. Vanochtend vroeg opgehaald voor de trip naar Halong Bay. Onderweg behalve het superdrukke verkeer ook een hoop rare dingen gezien!
Om te beginnen is een weg gewoon een weg. Al is ie nog zo smal, als je er met de auto door moet, moet je er gewoon door. Dat doe je door je toeter net zo lang ingedrukt te houden tot iemand opzij gaat. Een snelweg is ook een weg. Dat betekent dat je er ook op kunt fietsen of met de brommer overheen kunt. Maakt niet uit of het soms bijna je leven kost.
Er staan wel strepen op de weg, maar daar kan je zonder moeite overheen. Ook op de snelweg worden alle banen volledig benut, of er nou tegenliggers aankomen of niet. Gewoon net zo lang toeteren tot er iemand opzij gaat. En meestal gaat dat goed :-~ Gelukkig maar!

Daarnaast worden brommers en fietsen hier echt overal voor gebruikt! Een fiets kan je gerust volladen met de gehele inhoud van de blokker. Je moet het toch meenemen.
Als je een varken moet vervoeren doe je dat gewoon op de brommer, waarom niet. Ook al zijn het er een paar.
We hebben brommers gezien waar 4 varkens achterop zaten. 2 in fietstassen opgerold en die andere twee op hun rug onder de snelbinders. Beetje buitenlucht is vast goed voor zo'n beestje (ja, ze leefden nog)..

Maar goed, na zo'n drie uur en een tussenstop in een 'handicaped workshop' waar ze best leuke dingen verkochten, maar een beeld van 300 kilo is wat moeilijk mee te nemen, zijn we aangekomen in de haven van Halong Bay. Afwachten hoe de boot eruit ziet.. Na over wat boten heengeklommen te hebben, kwamen we op de onze aan.
We hadden een specifieke boot geboekt (Huong Hai Junk), maar bij aankomst bleken er 20 boten met deze naam te zijn. Goed, hij zag er wel netjes uit dus dat is ok. De kamer is klein, maar het is een boot. De badkamer is met douche en wc, dus luxe alom. Wel maak je bij het douchen de hele WC nat, maar nogmaals.. het is een boot..

Tijd voor de lunch. Op de drankjes na is alles inbegrepen. Lunch bestond uit vis en andere dingen uit de zee. Nu lust ik eigenlijk geen vis, maar ja, kan moeilijk verhongeren.. Ik had in het vliegtuig ook de garnalensalade naar binnen gewerkt dus het moet maar..
Nu was het geen visfil'etje natuurlijk. We hebben het hier over gigantische gambas, krab, inktvis en af en toe een bordje met iets van kip. Eten was echt te veel, kan nooit allemaal op! Maar super gepresenteerd, Hele bloemstukken van wortel, ui enz..
Ik moet zeggen dat het allemaal best ok smaakt. Het is wel even wennen aan het gevoel in je mond, maar als je niet kijkt naar de oogjes die je aanstaren vanaf je bord kan het er best mee door. Alleen de krab (die je dus open moet kraken met een notenkraker) vond ik niet echt smakelijk ("what's that green stuff in his head" "That's blood, you don't wanna eat that" volgens mij gewoon zijn hersens, en nee die wil ik niet!).

Na de lunch in een kayak gestapt. Nog nooit gedaan en het blijkt best wel zwaar. Geeft wel de mogelijkheid plekjes te bezoeken waar je niet al die grote motorboten om je heen hebt (want een onontdekt plekje is Halong Bay niet meer)

Met de kayak naar ti-top island geweest (strand en een paar barretjes). Als je hier wil plassen na een paar biertjes moet je wel uitkijken want voor de WC moet je over een richel van zo'n 80cm met aan de ene kant een muur van rots en aan de andere kant een afgrond van een paar meter..
Daarna naar de surprise caves. Dat zijn door de natuur gevormde grotten (huge), die mooi uitgelicht zijn. Leuk plekje voor foto's..

Onze Vietnamese gids (Ta) spreekt redelijk Engels. Detail is dat Vietnamezen bepaalde woorden/letters niet uit kunnen spreken. Soms drie keer vragen en dan nog niet weten waar het over gaat. Gelukkig waren we niet de enigen. 2 Australi"ers konden het ook vaak niet volgen..
Tijdens het kayaken hadden we het over apen in Halong Bay: Ta:"Nee, die komen nu niet tevoorschijn, alleen als de zon schijnt. Als ze nat worden gaan ze dood". Ta even later: "Ja, om van het ene naar het andere eiland te komen zwemmen ze. De apen in Halong bay kunnen heel goed zwemmen". ??!!

Natuurlijk bestond het diner ook vooral uit vis deze keer gefrituurde krab enz. alleen het vet wordt niet zo heet gemaakt als bij ons, met als gevolg dat het vet van je vingers afdruipt als je het beestje vastpakt. Al met al toch redelijk te eten.

--> 27 feb 2007
Ontbijt is gelukkig op zijn Frans (toch ergens goed voor geweest, die overheersing) dus is goed te doen.. Geen vis!

De gasten van de tweedaagse tour blijven achter op de boot en wij stappen over op een andere boot met de gids. We hebben een priveboot voor de hele dag, met 4 peroneelsleden en een gids.. Kan makkelijk, want de gidsen verdienen hier ongeveer 100 dollar per maand, en de rest nog minder (met bijna geen dagen vrij).
Eerst met de junk (boot) langs een floating village geweest (vissers die een soort woonboten hebben), met een soort fishfarm. Daar werden wat rare beestjes gekocht die op garnalen leken, maar dan plat, maar ik dacht niet dat het iemand van onze boot was, dus was allang blij.
Daarna langs het cultural info center geweest, om wat achtergrond informatie te krijgen over hoe de vissers leven en het bezoek van Ho Chi Minh aan Halong Bay.

Tijd voor de lunch. Garnalen, geen krab gelukkig. Maar natuurlijk is het te raden. De vreemde beestjes van vanmiddag zijn speciaal voor ons aangeschaft (jammie). Volgens de gids zijn het 'dragons' en die beschrijving klopt wel. In ieder geval veel pootjes. Ta kon de beestjes voor ons openmaken, maar het vlees was niet echt smakelijk.. Het zou onbeleefd zijn om ze te laten liggen.....
De loempia's die hier tia (loempia hadden ze nog nooit van gehoord :-) ) heten waren wel erg lekker!

Vervolgens in de kayak om naar het 3-tunnel-lake te gaan (bizar mooi, onder een tunnel door varen met je kayak om in een meer uit te komen met 3 tunnels. Bij hoog water kan je hier niet meer uitkomen trouwens..) Een heel stuk gekayakt op zeer afgelegen stukjes, waar het echt muisstil is omdat je er alleen met een kayak kan komen en langs een boeddhistische tempel geweest waar de lokale vissers bidden en offers brengen.
Nog even gekayakt over iets ruigere zee en toen weer terug naar de boot voor diner.

--> 28 feb 2007
In de ochtend zijn we met een roeiboot door de Luon Cave gevaren. Vandaag is het niet alleen bewolkt maar regent het ook. De temperatuur valt wel mee, behalve als je vaart want de wind is niet echt warm. Jammer dat we geen zonsopgang, ondergang of sterren hebben kunnen zien. Die schijnen prachtig te zijn als het niet bewolkt is.

Nadat de boot weer in de haven aankwam met de auto terug naar Hanoi (onderweg nog even langs een andere 'handicaped workshop'). In Hanoi regent het erg hard! Gelukkig hebben we de hele middag nog. Toen de regen langzaam afnam weer even door de stad gelopen. Lokale markt bezocht en daarna een lekker restaurant uitgezocht, waar we geen vis hoefden te eten :-) Voor 8 Euro waren we samen helemaal klaar (met een cocktail en bier). Eten was goed te doen..
Daarna koffie drinken in een hippere tent hier, maar dat merk je dan ook meteen aan de prijs.. 1 ijskoffie en een cappucino voor 4 Euro..

Als laatste vanavond het poppentheater bezocht. De stokjes waarmee de poppen bediend worden zitten onder water, wat het best heel knap maakt om ze te bedienen. De stoeltjes waren wel heel erg krap! De aziaten zaten tegen de leuning voor zich aan, maar wij pasten er echt niet tussen. benen alle kanten op dus.. Best mooi om te zien, die bewegende poppen met Vietnamese muziek.

Nu weer terug in hotel. Het is nu al half 1 's nachts, dus moet echt naar bed.. Morgen om 5 uur op, want ik moet toch zien hoe die mensen hier om 5 uur al tai chi, aerobics en badminton staan te doen. Hoop dat ik wakker wordt.. Wordt een lange dag, want morgenavond hebben we de slaaptrein van 23:00u pas naar Hue..

Groetjes,
Edwin en Dennis

• 28 Februari 2007 - 18:50

Ma:

Edwin en Dennis

Ach die arme varkens, en vis is toch wel lekker hé, maar zo als jij het beschrijft hoef ik het niet meer. ik ben benieuwd naar de foto's.
    je hebt er trouwens een neefje bij edwin, michael en rachel hebben een zoon er bij hij heet tycho delano.

nog veel plezier verder.

Groetjes ma

• 28 Februari 2007 - 19:19

Ronald:

Euh, edwin, ik durf het bijna niet te vragen maar zou jij zo'n varken mee willen nemen voor me?
    Ik wil tot 7 euro vijftig gaan oke?
    Stop hem maar gewoon in je toilettas, dat zijn ze gwend.
    Bedankt he!
    ps klinkt allemaal super man, geniet ervan jullie!!

• 01 Maart 2007 - 06:12

Sylvia:

Dat lukt jouw niet om om 5 uur op te staan!!

• 01 Maart 2007 - 17:45

Teun,Cor En Linda:

Hartstikke leuk die verhaaltjes.zo kunnen we jullie helemaal volgen. DE volgende keer graag een paar foto's erbij. Veel plezier nog. xx Teun Cor en Linda