Vertrek uit Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Vertrek uit Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Vertrek uit Nepal

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

20 Februari 2008 | Nepal, Kathmandu

20/02 11:00u

Zo weer even een paar dagen terug in de tijd. De laatste keer zaten we nog in Pokhara. De dag erna (17/02) zijn we met de bus vertrokken naar Chitwan National Park.

Dat is een natuurgebied voor jungle en een hoop wilde dieren waaronder neushoorns, zwarte beren, 4 soorten hert en een paar tijgers.

De reis ging met de bus over hele smalle bergwegen vol met bochten die allemaal 2 baans zijn maar als 3 baans gebruikt worden.
Onderweg hebben we flink wat diepe afgronden gezien. Ook in Nepal wordt natuurlijk niet netjes gereden. Zolang je maar toetert mag je doorrijden, lijkt het.
Gevolg is dat er veel verkeersongelukken gebeuren. We hebben gekantelde vrachtwagens gezien en hier en daar wat afgevallen containers.
Gelukkig allemaal in de richting van de berg in plaats van de kloof want dan hadden die mensen het zeker niet overleefd.

Na een paar uur rijden, overstappen in een ander busje en nog een uurtje rijden, konden we in een bootje naar de lodge. Ze noemen het een resort (Island Jungle Resort) maar dat klinkt iets te luxe..
De lodge was erg vies, er is slechts een paar uur per dag stroom en een uurtje heet water. Het eten was op zich niet slecht.

In ieder geval zijn we op de dag van aankomst meteen met een olifant de jungle ingegaan. We zaten met zijn drieen op de olifant in een soort bak op zijn rug. Het is wel spannend om zo de jungle te zien. Je hebt het idee dat er elk moment een neushoorn op het pad kan staan en kan met een olifant ook makkelijker op sommige plaatsen komen. Bijvoorbeeld olifantengras wat wel tot 8 meter hoog kan groeien en gevaarlijk is om doorheen te lopen omdat je niet kan zien of er gevaarlijke dieren zijn.

We hebben wel 'spotted deers' gezien, maar die hebben we in Nederland ook. Verder helaas niets..

De volgende dag (18/02), na weer een koude nacht zijn we om half 7 op de olifant gestapt om het nogmaals te proberen. Wilde dieren zie je het best vroeg in de ochtend of laat in de avond omdat ze dan actief zijn.
Helaas was het erg mistig en hebben we niet meer dan een hert gezien.

Die dag hebben we nog een nature walk gemaakt, met boottocht. Een birdwatch walk en 's avonds weer een jungle walk.
We hebben goudkleurige eenden gezien, drie soorten valken en hele kleurrijke vogels zoals bijvoorbeeld de Kingfisher. Maar helaas geen neushoorns waar we toch wel op hoopten.

Na weer een koude nacht en nog een jungle walk (19/02) zijn we weer met de bus naar Kathmandu gegaan (uurtje of 6). Hier hebben we heerlijk gegeten bij een italiaans restaurant. Helaas hadden ze geen pizza's (?!) maar dat had iets te maken met stroomuitval.

Vandaag (20/02) vertrekken we met het vliegtuig naar Delhi waar we nog 2 nachten verblijven (Vishal Residency). Het is misschien wel een goede tijd om Nepal te verlaten want het begint allemaal een beetje onrustig te worden.

De demonstraties houden aan en behalve de Maoisten komen nu ook alle andere bewoners in opstand omdat de benzine crisis aanhoudt. Er is steeds maar heel weinig tot geen benzine te krijgen dus het is heel rustig op de weg. Gevolg is dat er veel minder bussen rijden, taxi's veel duurder zijn en er ook zwarthandel ontstaat in benzine. We zien steeds bussen gevuld worden met jerrycans.

Zelfs het leger en de luchthaven kampen met tekorten waardoor binnen enkele dagen ook het vliegverkeer verstoord kan gaan worden.
Elke dag is er een stroomstoring, dat is eigenlijk altijd zo, maar er is dus ook steeds minder diesel om de generatoren te laten draaien.

In het zuiden van Nepal zijn stakingen en wordt iedereen belaagd die toch de weg op gaat (dat is onder andere waar het Chitwan NP is). Dat is ook de route waardoor de benzine via India binnen zou moeten komen, dus vandaar de tekorten. Het leger probeert via andere wegen benzine binnen te krijgen. Een paar dagen geleden hebben ze onder zwaar bewapende escorte 15 trucks met benzine binnen kunnen loodsen maar dat is slechts een druppel.

We zien veel VN aanwezigheid en het leger is erg paraat want ze lopen regelmatig in bewapende outfits, klaar om op te treden. Dit is overigens op zich een normaal straatbeeld hier.

Waar wij tot nu toe zijn geweest hebben we wel demonstraties en veel leger gezien, maar gelukkig geen rellen meegemaakt. Een paar dagen terug zijn vlakbij Kathmandu ook doden gevallen bij een aanvaring tussen demonstranten en leger.

Daarnaast is er deze week ook nog een koudegolf in de Kathmandu valei waardoor het echt flink koud is.

Maar je begrijpt het plaatje, als de benzine nog lang wegblijft kan het echt een probleem worden, dus het is goed dat we de grens overgaan..

Groetjes vanuit het zonnige en koude Nepal.. :)

Edwin en Dennis.

Ps. Hee zusje! Je hebt nog wel wat in te halen ;) We komen wel langs met de foto's :P

• 20 Februari 2008 - 07:14

Margriet En Sjaak:

Weer allemaal geweldig om dit allemaal te zien maar inderdaad word er niet vrolijker van daar dus blij dat jullie weer terug komen,maar het zit er al weer bijna op wel erg hard voorbij gegaan zeg.
    Maar jullie hebben weer een hele hoop te vertellen en te laten zien.
    Nog veel plezier en een hele goede vlucht en natuurlijk weer welkom thuis.

• 20 Februari 2008 - 08:17

Sylvia:

Wat waanzinnig om op een olifant door de jungle te rijden. Inderdaad jammer dat jullie geen andere wilde dieren meer hebben gezien!!
    Nog veel plezier en een goede reis terug!!

• 21 Februari 2008 - 12:15

Robin&Sylvana:

Stoer man die jungle tochten.... heb je bagheera gezien of mowgli en baloo ;) hehe...

Aardig gek man dat er dadelijk geen benzine meer is... het is zekers beter dan jullie nu de grens over zijn gegaan, had je dadelijk in het zonnige & koude Nepal gezeten...en had je nepalees moeten leren ect.ect :D haha ;)

Nou veel plezier nog verders

Namaste ;)
    Sylvana&Robin