Relaxing - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Relaxing - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Relaxing

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

01 Oktober 2007 | Indonesië, Batavia

Daar zijn we weer..

Eerst nog even een paar dagen terug om weer bij vandaag te komen..

Drie dagen geleden, in Kuta, hebben we de vervolgstappen geboekt. Een gehele dag een auto met gids, om via wat leuke plaatsen naar Lovina te gaan. Ook hebben we een hotel in Lovina gebeld, wat er op internet redelijk uit zag, en van Nederlandse eigenaren is, dus ik ben benieuwd.

Die avond liepen we door de stad en zagen we een rat over de weg lopen. Iedereen schrok ervan, echt grappig. Onderweg hebben we een nieuwe bril voor Dennis gekocht (een echte rayban, tenminste, dat staat erop ;-) )
We zijn wat straatjes afgelopen en kwamen op een vrij afgelegen plekje een restaurantje tegen. Het zag er redelijk uit, dus we besloten naar binnen te gaan.

We hebben allebei een biefstukje genomen en het was heerlijk en koste ook nog bijna niks!

Eenmaal bij het hotel terug, moesten we gaan onderhandelen over de prijs. In principe stond dat vast in Dollars, maar wij waren het niet eens met de omrekenkoers van 9600 IRD voor 1 USD. Volgens de officiële koers is 1 USD zo rond de 9100 IRD. Verschil op 4 hotelovernachtingen is zo'n 17 dollar, wat hier toch een vrij luxe diner is.
Na een discussie met de vrouw van de receptie werd de receptiemanager erbij gehaald. Daarmee zelfde discussie, werd de hotelmanager erbij gehaald.
Die zei in eerste instantie niets te kunnen doen omdat het hotel-policy was, maar besloot er een nachtje over te slapen en met de financieel directeur te bellen.

De volgende ochtend vonden we een boodschap onder de deur geschoven dat ze de omrekenkoers konden wijzigen naar 9300 en hier zijn we maar mee akkoord gegaan..

Vervolgens zijn we gisteren dus uit Kuta vertrokken.
Met een auto met chauffeur én gids. We hadden een route uitgestippeld die we wilden rijden en dat was goed.
Een hele mooie tempel op een rots gezien, nog een mooie tempel in de bergen en hoop aapjes. Ondertussen vielen wij een beetje in slaap in de auto en ineens stopten we ergens. Het was een 'local market' die eigenlijk niet op het programma stond.
Maar ok, kijkje genomen, bleef die gids maar vragen of we niet iets wilden kopen.. Maar goed, niet gedaan, want al die kruiden kan je bij ons ook wel kopen toch..
Daarna zouden ze ons naar een leuk restaurantje brengen om te eten. Komen we aan, staat de hele parkeerplaats vol met toerbusjes.. Toen hadden we eigenlijk al moeten zeggen dat we ergens anders heen wilden, maar het was een 'good restaurant' dat begrijp je..
Binnen was alleen een buffet en het koste 75.000 IRD exclusief tax van 21%. Ruw genomen bijna 7,50 EUR. Da's meer dan dat de meeste mensen hier per dag verdienen! We zijn gaan eten maar hadden er eigenlijk al vrij snel spijt van.
Dit commissierestaurant zat vol met tourbussen en had een buffet dat er bij de simpelste chinees in Nederland beter uit zou zien. Too bad!

Maar ok.. Volgende keer beter.
Vervolgens verder met de tour, komen we onderweg bij de plek van de watervallen, willen ze naar de GitGit watervallen rijden. Dit is in de buurt, maar behalve dat het de korte route naar Lovina is (dus sneller thuis voor de chauffeur en gids) is dit ook nog een plek waar alle tourbussen komen. Een stil watervalletje in de jungle is hier dus niet te verwachten..
Na wat moeite konden we toch naar de waterval die wij wilden, maar ze wisten niet waar het lag..
Wij aangewezen op de kaart, maar zowel de gids al de chauffeur had nog nooit van deze waterval gehoord.
We hebben ze de route laten zien op de kaart en gelukkig letten we zelf op, want ze reden er nog bijna voorbij.
Maar goed, de gids zogenaamd helemaal blij, want ze was er nog nooit geweest..
(Kon ik geloven, want ze wist niet eens hoeveel inwoners Indonesië had, ze kon alleen het aantal van Bali vertellen)
Maar goed, wij naar beneden, bleek het inderdaad een hele mooie waterval te zijn, waar niet zoveel mensen kwamen.
Toch maar goed dat we zelf bepalen waar we heengaan :-)

Eenmaal aangekomen in Lovina slapen we in een hotel met Nederlandse eigenaren (http://www.adiramabeachhotel.nl/).
Dit was ook wel te merken want alle gasten waren ook nederlands!
Wel lekker gezwommen in het zwembad en een wandeling over het strand gemaakt.
's avonds lekker gegeten in het stadje en het vervoer van de volgende dag geregeld, samen met een dolfijnentoer.
We gingen nog even een biertje drinken in het restaurant van het hotel, zit het weer helemaal vol met Nederlanders. Het personeel was iedereen aan het entertainen met traditionele muziek en ik voelde me net een kolonist. Na een drankje dus maar snel naar bed.
Het hotel was flink oud, de airco werkte eigenlijk niet, maar het personeel was erg vriendelijk en het was wel schoon.

De volgende dag (vandaag) om 6 uur werden we opgehaald voor de dolfijnentour.
Helaas, twee uur op een vissersbootje gezeten, maar geen dolfijn gezien..
Iedereen zei dat we erg veel pech hadden want de dolfijnen waren bijna elke dag te zien.. Helaas..
Daarna ontbijt en om een uur of 12 stond de auto voor de reis naar Ubud klaar.
We wilden nergens stoppen, gewoon rechtstreeks aankomen. Dat deed de chauffeur ook. Hij kon nog net een paar bromfietsers ontwijken :p

Vanmiddag aangekomen in het hotel, de Tepi Sawah Villa's (www.tepisawahvillas.com) en het is echt prachtig!
Service is super, bloemen op het bed, bloemen in bad. uitzicht over de rijstvelden. Er wordt 2 keer per dag schoongemaakt en 's avonds wordt ook nog eens alles klaargemaakt voor de nacht (kaarsjes aan, bed open, gordijnen dicht)
We hebben al lekker wat gezwommen en hebben vandaag de transfer naar het centrum genomen (ze halen en brengen je gratis), dus dat wordt echt genieten..

Foto's gaat nog niet lukken, helaas pas als we thuis zijn.

Anyway, hier zijn we een paar dagen en gaan lekker een spa bezoeken. Dit is echt het Bali zoals we hadden verwacht.

Bedankt voor de reacties en tot over een paar dagen!

Groetjes,
Edwin en Dennis.

• 08 Oktober 2007 - 06:41

Sylvia:

Jammer dat jullie geen dolfijnen hebben gezien!! Het laatste hotel is dan inderdaad een luxe. Het klinkt allemaal weer geweldig. Nou geniet er nog maar lekker van!!