Goodbye Vietnam hello Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Perée - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam hello Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Perée - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam hello Cambodia

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

13 Maart 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Geschreven op 13-03-2007,19:30u

Ja nu zitten we echt over de helft. Inmiddels al de tweede dag in Cambodja..
Eerst een terugblik. Het is al een paar dagen geleden, dus ik ben wel wat plaatsnamen kwijt inmiddels..

--> 10-03-2007;
Vanochtend weer vroeg op (onder een koude douche en 15 minuten lang was er zelfs helemaal gaan water, echt schandalig als je 60 dollar per nacht voor een hotelkamer betaald..), om 8 uur moesten we klaar staan voor de start van de Mekongtour. Als eerste de bus in (2,5u). We kwamen langs een veerpont. Daar moesten we er allemaal uit om lopend de pont op te gaan. Er mogen namelijk geen passagiers in de bus zitten op de boot. Daarna met de bus verder. Aangekomen bij de haven in een boot gegaan voor de start van de tour. Eerst zijn we naar de overkant van de rivier gevaren. Daar hebben we honingthee geproefd (echt té zoet!) en rijstwijn (echt té smerig!). De snacks erbij waren wel lekker. Iets met kokos en een soort pindarotsjes. De gembersnoepjes waren iets minder lekker.
Daarna weer terug de boot in om een ander eiland te bezoeken. Hier hebben we ook de lunch gehad.
Het was noodles met varkensvlees. De noodles waren echt superlekker (gele noodles) maar varkensvlees was ver te zoeken. Er zat erg veel tofu in (dat was goed te doen) en de kleine stukjes varken die erin zaten waren echt niet lekker.
Je kon ook een vis bestellen die je dan met 3/4 mensen kon delen. De tafel naast ons deed dat en ze kregen een vis die vers in de mekong gevangen was (vrij smerige rivier), echt heel apart gepresenteerd. Hij stond rechtop tussen twee stokjes met alles er nog aan (hoofd staart enz.). Hij bleek wel erg lekker te zijn, want ze lieten niets over..

In de middag alleen in de bus gezeten voor de lange rit naar Can Tho. Daar ingecheckt (echt smerig hotel, dus maar niets uitgepakt. Alleen klamboe opgehangen en de lakenzak erbij). Er was airco in de kamer (hebben we extra voor betaald) en die deed het erg goed. Enige nadeel was dat het klonk alsof er een vrachtwagen naast je reed terwijl je sliep. haha..

Maar goed, daar gegeten in de avond. Can Tho heeft een grote boulevard met veel restaurantjes. Er was een festival aan de gang bij de boeddhistische tempel dus eerst even rondgekeken. Toen wat gedronken bij een zaakje waar maar één man was die Engels sprak. Die was echt superzenuwachtig en enthousiast. Erg blij dat we er waren geloof ik. We zaten op de vierde verdieping (met uitzicht op de tempel) en toen we weggingen liep hij zelfs helemaal mee naar beneden. Daarna gegeten bij 'het beste pizzarestaurant van de stad' volgens de Lonely Planet. Het was ok..
Vervolgens weer wat gaan drinken bij die zaak met die zenuwachtige man, die nu nog enthousiaster werd omdat we weer terugkwamen :-)
Daarna maar slapen..

--> 11-03-2007;
Hoe goedkoop en vies het hotel ook was, ze hadden een electrische douche en dat betekent warm water! Echt lekker, ik wordt chagerijnig van koud water in de ochtend..
Daarna ontbeten en met de bus naar de boot voor het vervolg van de tour. Eerst de floating markets bezocht. Echt grappig, iedereen die zijn boot heeft volgeladen en dan mensen die vanalles komen kopen. Precies als de echte markt maar dan op het water. Daarna gezien hoe ze kokosnootsnoep maken (alles met de hand), en naar de noodles'fabriek' geweest. Omdat mensen niets kosten gebeurt ook hier alles met de hand. Ma, het klopt, de noodles worden van rijst gemaakt, ze zijn wit. (niet alle, maar in een groot deel van Vietnam wel. Er zijn ook gele noodles die volgens mij niet van rijst gemaakt worden). Leuk om te zien hoe ze dat maken. Eerst een soort papje, daar bakken ze grote pannekoeken van. Die snijden ze in stukjes en voila, de noodles zijn klaar om te koken.
Daarna door een dorpje gelopen waar er veel van zijn in de Mekongdelta. Allemaal kanalen gegraven, zodat iedereen bij zijn huis kan komen met de boot. Hele smalle paden en armoedige huisjes.
Iedereen gebruikt die rivier overal voor trouwens. Het is een riool, vuilnisbak, douche en zelfs water om te koken komt uit de rivier.. bah!
Wel gaaf om te zien hoe die mensen echt leven. Ook over een soort bruggetje gelopen dat niet meer was dan een paar palen in het water en planken eroverheen.. De lokale mensen, vooral de kinderen vonden het prachtig om ons te zien stuntelen om naar de overkant te lopen. Dat doen ze zelf de hele dag.

Op de terugweg met de boot weer langs een floatingmarket. Hier kreeg de andere boot een aanvaring (onze groep zat verdeeld over 2 boten). Hij ging in volle vaart tegen een klein bootje van een vrouw aan die inkopen aan het doen was. Zij viel in het water, maar het is zo ondiep dat ze kon staan. Gelukkig het bootje niet kapot, dus toen ze er weer inzat kon iedereen weer verder. Wel even schrikken.

Eerct lunch en daarna in de bus naar Chao Doc. Dit plaatsje ligt tegen de grens van Cambodja aan. Ook hier een goedkoop hotel, dus vies slapen (in de lakenzak), maar wel een warme douche in de ochtend.

Er waren weinig restaurantjes dus maar bij het hotel gegeten, ook al zagen we een kakkerlak over de vloer lopen...

's avonds naar een supermooie tempel geweest op een berg. Van daar kon je de grens met Cambodja zien liggen. De tempel had een heel mooi verhaal, en een supermooie grot met een boeddhabeeld erin. Her is echt de mooiste tempel die ik tot nu toe gezien heb..

--> 12-03-2007;
Vanochtend eerst in de boot voor een bezoek aan een fish farm. Die drijven in de Mekong. We hebben de vissen gevoerd. Daarna naar de Charm-gemeenschap geweest. Dat zijn de paar moslims die ze in Vietnam hebben, een hele kleine minderheid. Vervolgens op de snelle boot naar Phnom Penh. Iedereen was jaloers dat we de snelle boot hadden. de normale boot doet namelijk 8 uur over de reis (een hele dag dus). Die van ons deed het in ongeveer de helft van de tijd. Echt relaxed dus. We waren de enige bij de grens (bootje uit om de stempel van Vietnam te krijgen, bootje in, 5 min varen en bootje weer uit om het visum en de stempel van Cambodja te krijgen. een kleine 2 uur later kwamen we aan in Phnom Penh. Nog voordat de langzame groep Cambodja ingevaren was. Echt super!
Op de kade stond onze private tourguide al te wachten zoals afgesproken. Hij heet Long en blijft de komende dagen als gids bij ons.
Eerst zijn we naar het kantoor gegaan van de twee Nederlanders die eigenaar zijn van het bedrijf waar we geboekt hebben (www.cambodia.nl). Daar gesproken over de tour en de komende dagen. Alles is geregeld dus da's mooi. Omdat de eigenaren Nederlands zijn, spreekt Long ook wat woordjes, zoals bloemkool, koe en mooi meisje :-P.

Phnom Penh ziet er een stuk ontwikkelder uit dan we tot nu toe in Vietnam gezien hebben. Er zijn wel veel bedelaars. Dat hebben we in Vietnam dan weer niet gezien.

Ingecheckt in het hotel (Phnom Penh hotel). Daarna even de markt opgegaan om wat dollars in Real om te wisselen. Dat is samen met Dollar de lokale munteenheid. 1 Dollar is 4000 Real, en ze worden door elkaar gebruikt. Als iets US$1,75 kost en je betaalt met 2 dollar krijg je 1000 Real terug. Muntjes worden hier niet gebruikt en Menno (eigenaar van het tourbureau) vertelde ons dat gescheurde of oude briefjes waardeloos zijn in Cambodja (in tegenstelling tot de rest van de wereld) dus dat we die niet moeten accepteren want je raakt ze niet meer kwijt.
Lunch gegeten bij de boulevard en in de avond in het hotel gegeten. Beide was vrij smakeloos en in het hotel was het behalve duur ook nog vervelend dat er kip met bot door de rijst zat. Zijn ze hier gewend, maar wij niet. Er zitten meerdere restaurants in het hotel, waaronder een steakrestaurant. Daar betaal je US$53 voor een biefstuk! Dat is in Nederland al bizar, hier bijna een maandsalaris!!

---=> Zo, Aardig verhaal weer. Ik zal vanavond proberen om de gebeurtenissen van vandaag nog op de site te zetten. Nu eerst eten..

Groetjes,
Edwin en Dennis.

• 13 Maart 2007 - 22:08

Ma:

De gids heet long, maar is het waarschijnlijk niet schat ik zo in.
    Zo nu weten jullie ook waar je voor moet sparen voor mijn volgende vakantie, ha ha.
    Groetjes

• 14 Maart 2007 - 12:34

Margriet & Sjaak:

Ha,Ha,Ha wij moesten wel lachen om die aanvaring met die boot.We zagen het helemaal voor ons.Tja een vaarbewijs hebben ze daar natuurlijk niet.Maar je schrik je natuurlijk rot.
    Tja en dan de prijs van die biefstuk,niet normaal.
    Althans voor onze begrippen dan.En dan is het waarschijnlijk nog niet eens biefstuk van de haas ( hahaha).
    Nou Edwin en Dennis wij zijn al weer benieuwd naar jullie volgende belevenis.
    We hopen dat we jullie kunnen blijven volgen.Want het begint bijna op een spannend boek te lijken.
    Groetjes Margriet&Sjaak
    En nergens meer tegen aanvaren hoor.

• 14 Maart 2007 - 15:10

Corrie:

Wat een verhaal.jullie maken een hoop mee . Is cambodja moderner als vietnam nee toch ik lees het allemaal wel xxx pa ma en linda

• 16 Maart 2007 - 10:56

Ruud:

Ik geniet van de beschijving van jullie waanzinnige avonturen. Ik heb ondertussen een wat rustiger vakantie in Duitsland geboekt.
    In elk geval nog een prettige laatste dikke week.